Najbezbednije mesto na svetu? – 1.deo

Nedavno je objavljen izveštaj  Univerziteta Ujedinjenih Nacija kojim je Saudijska Arabija svrstana među najsigurnije zemlje sveta i čime su se u ovdašnjim medijima danima hvalili.

Zahvaljujući retkosti prirodnih katastrofa i stalnim naporima u pogledu poboljšanja zdravstva, bezbednosti i infrastrukture, Saudijska Arabija je zauzela treće mesto, odmah iza Malte i Katara. Kompletan izveštaj Ujedinjenih Nacija možete skinuti i videti ovde. Rang lista svih država je na kraju publikacije.

Pored verovatnoće i učestalosti prirodnih katastrofa, postoje i drugi faktori koji utiču na to da se u nekoj zemlji osećate manje ili više sigurno. U ovom i narednom tekstu baviću se tim drugim “nepogodama” saudijskog društva i države.

Krenimo redom:

1. Rat u Jemenu

Saudijska Arabija se na jugu graniči sa Jemenom, najsiromašnijom zemljom Bliskog Istoka. Da bi sprečili ilegalne prelaske iz Jemena u KSA (skraćeno od Kraljevina Saudijska Arabija), pre svega terorista, i krijumčarenje droge i oružja, 2003. započeta je izgradnja ograde koja još nije završena zbog nesporazuma oko linije razgraničenja između ove dve zemlje.

Saudijska Arabija se početkom 2015. umešala u građanski rat u Jemenu, kao vođa koalicije koja podržava legalno izabranog predsednika. Izbore ne priznaju jemenski pobunjenici Huti, koji zbog mešanja Saudije ispaljuju Skad rakete ka Asiru, južnoj Saudijskoj pokrajini u kojoj i mi živimo.

U Kamis Mušatu nalazi se vojna avio baza koja je česta meta – otprilike jednom u mesec-mesec i po dana. Saudijska vojna baza je opremljena američkim raketama Patriot, i za sada su svi Skadovi oboreni bez pričinjavanja veće štete i bez ljudskih žrtava. Od početka rata do sada bilo je možda dvadesetak raketnih napada, i uvek se dešavaju noću, između ponoći i 6 ujutru.

img-20160704-wa0000
Projektil oboren u Abi, 4.jula 2016.

Interesantno je da se u ovdašnjim medijima retko pominju ovi incidenti, čini mi se samo kad udar bude dovoljno snažan da ga čuje veći broj ljudi. Vest se pojavljuje u medijima otprilike dan-dva nakon incidenta, nikada istog dana.

U Jemenu delove teritorije kontrolišu i Al Kaida i ISIL. Realna opasnost od ovih ratnih dešavanja je u zoni od oko 50 do 100 km od granice sa Jemenom. Mi smo na nekih 200 km od granice.

mapa
Zona opasnosti u pograničnoj oblasti i lokacije Abe i Kamis Mušata

Ovih dana je bila vest da su pobunjenici iz Jemena gađali Meku, što je oko 600km od granice. Neki analitičari smatraju da je KSA lažirala ovaj napad kako bi dobila podršku muslimanskog sveta za svoje vojne akcije na teritoriji Jemena.

Za svoje intervencije u Jemenu, Saudijska Arabija ima logističku podršku  SAD, Velike Britanije, Francuske i drugih zemalja. Opširnije o ovom sukobu možete čitati ovde.

2.Saobraćaj

Prema statistikama, u Saudijskoj Arabiji dnevno 17 ljudi izgubi život u saobraćajnoj nesreći. Procenjuje se da se svakog minuta desi bar jedna saobraćajna nesreća. Saobraćajne nesreće su u KSA glavni uzrok smrti kod muškaraca od 16 do 36 godina, i 6. po redu uzrok smrti u ukupnoj populaciji. Po stopi poginulih u saobraćajnim nesrećama su na 33. mestu u svetu – kompletna lista nalazi se na ovom linku.

Kratko i jasno – Saudijci ne umeju da voze. Ne koriste migavce, pretiču sa desne strane, uleću u makazice, ne gledaju retrovizore, brzo voze, pa za bezbednu vožnju ovde treba biti zaista skoncentrisan. Ako je on zamislio da će nekuda proći, ili negde stati, uopšte neće voditi računa o drugim učesnicima u saobraćaju. Raskrsnice su sve po principu polukružnog skretanja, nešto slično kao u ovom videu, jer bi drugačije bilo rizično. Putevi su generalno dobri.

Spot za kampanju o bezbednosti u saobraćaju iz 2010. savršeno oslikava njihove navike u vožnji. Očigledno kampanja nije dala očekivane rezultate. 🙂

U šali se često pitam kakav bi tek haos u saobraćaju bio da ženama nije zabranjeno da voze.

Deca se ne voze u auto-sedištima, često su u krilu vozača. Saobraćajna pravila propisuju upotrebu autosedišta i kazne za nekorišćenje (150-300 rijala), ali se ne poštuju. Ove godine pokrenuta je kampanja kako bi se podigla svest o upotrebi dečijih auto-sedišta.

Većina Saudijaca vozi džipove, ali one velike, „full-size SUV“ gde staje do 9 – 10 putnika, da stane cela prosečna saudijska porodica. Svaki put pretrnem kad vidim kako kroz otvoren prozor auta u pokretu vire 3-4 dečije glavice.

Veliki problem je driftovanje i druge akrobacije u vožnji, koje su veoma popularno među mladićima. U nedostatku drugih aktivnosti i usled stroge segregacije polova, to im je jedina  (opasna) zabava.

Kazna za prekoračenje brzine je oko 1000 rijala (30.000 dinara). Pre uključenja u saobraćaj poželjno je naučiti arapske brojeve, s obzirom da su znaci ograničenja brzine samo tako ispisani. Pre par nedelja stupio je na snagu novi zakon koji predviđa oštrije kazne. Prostor za pešake – staze, prelazi, pasarele su retki. Sve se obavlja kolima.

Horizontal.jpg
Nagradno pitanje: Koliko je ograničenje brzine?

3.Poplave

Jeste prirodna katastrofa, ali ne mogu da je ne pomenem, pošto se Saudijska Arabija kao pustinjska zemlja vezuje za suše. U planinskoj provinciji Asir gde mi trenutno živimo, ima 2 sezone poplava i kiša – prva od februara do aprila, koja je intenzivnija, i druga u julu i avgustu koja ima manje posledice.

Dobra stvar (ako se tako može reći) je što poplava traje 2-3 sata. Loša strana je što su bujice snažne, naglo ispune suva rečna korita, pa ima ljudskih žrtava i materijalne štete. Većina stanovništa ne zna da pliva.

Negde sam pročitala da u pustinjama više ljudi izgubi život zbog ovakvih iznenadnih poplava nego zbog dehidratacije, međutim, nisam našla podatke koji ovo potvrđuju.

4.Religiozna policija (Mutaween)

Pun naziv ove organizacije je Komitet za promociju vrlina i prevenciju poroka. Procenjuje se da ih ima oko 4000. Nose bele toge, imaju crveno-bele marame, ali ne nose crni kanap kojim se pričvršćuje marama. Obavezno imaju bradu.  Ranije su imali i štap kojim su mogli da udaraju prestupnike. Uredbom iz aprila 2016. su im znatno smanjena ovlašćenja.

33246bf500000578-3537754-image-a-84_1460556883816
Mutave

Njihov glavni zadatak je da se pobrinu da ljudi žive u skladu sa šerijatskim pravom, u njihove aktivnosti spadaju, ali nisu ogračene na:

  • Opominjanje ukoliko niste prikladno obučeni (npr. žene koje ne pokrivaju kosu), zbog čega ih zovu i „fashion police“
  • Proveravanje da li su radnje zatvorene za vreme molitve
  • Kruženje gradom autom sa megafonom i podsećanje da je vreme za molitvu
  • Sprečavanje religijskih običaja i propovedi drugih religija na teritoriji Saudijske Arabije
  • Vođenje računa o segregaciji polova. Diskutabilno je i to kako oni mogu da priđu ženi i opominju je kada je socijalizacija između polova zabranjena.
  • Prijavljivanje osoba za koje sumnjaju da su pod uticajem alkohola ili droga
  • Za vreme Ramazana, proveravaju da li se sprovodi zabrana da se jede i pije u toku dana.

Pošto nisu ovlašćeni da hapse, često su u pratnji policije. Nisu popularni ni među lokalcima, ni među strancima jer je bilo situacija u kojima njihovo ponašanje bilo vrlo grubo. Dva događaja u kojima su akteri bili Mutave su posebno uzburkala javnost. Prvi je požar u ženskoj školi u Meki iz 2002. kada su Mutave sprečavale devojčice da napuste zgradu jer nisu bile obučene u abaje, zbog čega je 15 devojčica poginulo, a 50 povređeno.

Drugi je više izazvao podsmeh. U februaru ove godine, na otvaranju prodavnice u Rijadu bile su dve maskote, od kojih je jedna (ženska) uhapšena, jer je zabranjeno da se muškarac preoblači u ženu, i to još ženu koja nije prigodno obučena, i pritom ima nedoličnu gestikulaciju.

56ba17f1c3618893108b4598.jpg
Izvor: Muscatdaily.com

Nisam imala direktan susret sa njima, a žene iz kampa koje jesu kažu da nisu imale nekih neprijatnosti, uglavnom ih zamole da stave maramu preko kose i to je to. Prema iskustvima o kojima sam čitala na internetu, mutave u Rijadu su najposvećenije svom poslu.

Nastaviće se…

Najbezbednije mesto na svetu – 2.deo

Advertisements

One thought on “Najbezbednije mesto na svetu? – 1.deo

Komentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s